نظرسنجی

به نظر شما اراده‌ای برای مبارزه با فساد در فوتبال وجود دارد؟
حسن یزدانی و پدرش
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

پدر قهرمان کشتی ایران می‌گوید روزی که خبر حذف تیلور از مسابقات انتخابی المپیک منتشر شد، به چشم دیدم که حسن یزدانی ناراحت شد و گفت کاش تیلور هم به المپیک می‌آمد.

انتشار صدای زنده‌یاد جهان پهلوان غلامرضا تختی در گفت‌وگوی کوتاه رادیویی در مراسمی در کمیته ملی المپیک بار دیگر مخاطبان این رشته محبوب کشورمان را به یاد آن دسته از قهرمانانی انداخت که «عادت ندارند حرف بزنند» بلکه در میدان عمل پیام خود را به هموطنانشان منتقل می‌کنند. گرچه این رویه بین ورزشکاران سطح قهرمانی چندان رایج نیست اما حسن یزدانی از جمله افرادی است که علاقه‌ای به مصاحبه ندارد.

در حالی که قهرمان کشتی آزاد کشورمان تمایلی به مصاحبه کردن ندارد، شاید شنیدن صحبت‌های حسن یزدانی از زبان پدرش به همان اندازه لذتبخش باشد که حرف‌های پادشاه کشتی جذابیت دارد. هرچند که او به ندرت و بسیار و مختصر حرف می‌زند و همواره کلامش را با اجرای فنون زیبای کشتی روی تشک گرد این ورزش پهلوانی بیان می‌کند.

انتشار اخبار مربوط به بازگشت حسن یزدانی به تمرینات کشتی، خداحافظی تیلور آمریکایی و غیبتش در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، شایعات مربوط به پیشنهاد یزدانی برای حضور بدون مسابقه در جمع نفرات اصلی تیم ملی و شرایط این روزهای تمرینی او در جویبار از جمله سوالاتی بود که طی این مدت ذهن علاقمندان به ورزش قهرمانی به ویژه رشته‌ محبوب کشتی آزاد را به خود مشغول می کرد.

علی اعظم یزدانی، پدر حسن یزدانی قهرمان طلایی المپیک ۲۰۱۶ ریو، دارنده مدال نقره المپیک ۲۰۲۰ توکیو، قهرمان سه دوره مسابقات قهرمانی کشتی جهان در سال‌های ۲۰۱۷، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ و ۴ مدال طلای قهرمانی و بازی‌هاژ آسیایی در گفت‌وگو با خبرورزشی، در خلال برگزاری دیدار تیم‌های نساجی قائمشهر و پرسپولیس در فاصله اندک با شهر جویبار پاسخ‌گوی سوالات ما بود.

مشغول تماشای بازی تیم محبوب استان‌تان (نساجی) با پرسپولیس هستید؛ احیانا با پسرتان فوتبال را نگاه می‌کنید؟
 
خیر! حسن فوتبال نگاه نمی‌کرد. او مشغول انجام تمریناتش بود و الان (اواسط نیمه اول) هم داخل سونا است تا کوفتگی و خستگی بدنش را از بین ببرد و به خانه برگردد. من هم داخل باشگاه هستم و منتظرم تا کارش تمام شود و به خانه برویم.

اوضاع پسرتان بعد از شروع دوباره تمرینات چطور است؟
شکر خدا خوب است. دارد تمریناتش را انجام می‌دهد و ظاهرا که روز به روز بهتر هم می‌شود.

حسن یزدانی

وضعیت درد کتف یزدانی

در محل آسیب‌دیدگی قدیمی‌اش (کتف) که احساس درد ندارد؟
خیر! الحمدلله مشکلی ندارد یعنی ظاهرا که احساس درد نمی‌کند چون اگر دردی باشد قطعا آن را به من یا به مربیان بدنساز و فیزیوتراپیستش می‌گوید.

درست است که بدنساز و فیزیوتراپیست اختصاصی تمرینات پسرتان را زیر نظر دارند؟
بله! آن‌ها هر روز در دو نوبت صبح و عصر کنار حسن حضور پیدا می‌کنند و تمریناتش را زیر نظر دارند.

نظر علیرضا دبیر درباره تمرین یزدانی در جویبار

این افراد با هماهنگی فدراسیون کشتی آن‌جا هستند یا از مربیان و فیزیوتراپ‌های اختصاصی پسرتان به شمار می‌روند؟
حسن آقا در این باره با آقای دبیر هماهنگی‌های لازم را انجام داد و به او گفت که می‌خواهد کنار این افراد در جویبار تمرین کند. آقای دبیر هم شرایط را پذیرفت و قرار شد تحت نظارت کادر پزشکی تیم ملی تمرینات حسن شروع شود و این عزیزان دائم با هماهنگی فدراسیون تمرینات حسن آقا را تحت نظر دارند. همه این عزیزان و دوستانی که در تهران در فدراسیون هستند امیدوارند که شرایط به شکل خوبی پیش برود تا حسن آقا مشکلی برایش به وجود نیاید.

حسن یزدانی

واکنش حسن به حذف تیلور از انتخابی المپیک

پس از نرسیدن تیلور به بازی‌های المپیک پاریس صحبت‌های زیادی مطرح شد و خیلی‌ها در این باره عنوان کردند که شاید در پشت پرده، حسن یزدانی ته دلش از این بابت خوشحال شده و برخی هم می‌گفتند شاید پسرتان دیگر انگیزه‌ای برای المپیک ندارد. به طور کلی حرف و حدیث زیاد بود؛ کمی در این باره توضیح می‌دهید که نرسیدن حریف آمریکایی به بازی‌های المپیک پاریس چه بازتابی در خانواده حسن یزدانی به ویژه نزد پسرتان داشت؟
حقیقتا ما خیلی دوست داشتیم که تیلور هم به بازی‌های المپیک برسد. خود حسن از این موضوع ناراحت شد و گفت که «دوست داشتم اگر شرایط برای حضورش در المپیک مهیا باشد باز هم با تیلور پنجه در پنجه می‌انداختم». درست است که حسن به او باخته اما قطعا با وجود تیلور و یزدانی بازی‌های کشتی آزاد المپیک برای مردم جذاب‌تر هم می‌شد. انصافا این را می‌گویم که حسن از این موضوع ناراحت شد.

برای همین هم آن پیام احساسی را در صفحه شخصی‌اش منتشر کرد؟
بله! چون واقعا از این موضوع ناراحت بود. به هر حال از قدیم گفته‌اند مادامی که رقیب قدر و درست و حسابی در میدان مسابقه نباشد شما هم نمی‌توانید پیشرفت کنید. به هر حال این هم اتفاقی بود که شاید خیلی‌ها انتظارش را نداشتند.

حسن یزدانی

دلیل حضور حسن یزدانی در انتخابی المپیک

درباره روحیه حسن یزدانی چه صحبتی دارید. او این روزها در چه شرایطی است؟
خدا را شکر روحیه‌اش خیلی عالی است. تمریناتش را مرتب انجام می‌دهد و همه‌جوره با فدراسیون هماهنگ است. جا دارد من هم از این طریق از عزیزان در فدراسیون کشتی تشکر کنم که این فرصت را دادند تا بدنساز و ماساژورش همراه با فیزیوتراپیست حسن آقا در داخل باشگاهش در جویبار کنارش باشند. انشاالله که بتواند با همین شرایط خودش را به تورنمنت پیش رو برساند و با رسیدن به المپیک دل مردم را شاد کند.

بعد از مطرح شدن بحث دستیابی یزدانی به سلامت کامل و شروع تمریناتش شایعه‌ای مطرح شد که او به فدراسیون پیشنهاد داده در صورت امکان بدون حضور در بازی‌های انتخابی در تیم ملی حضور پیدا کند. هر چند که همه می‌دانند گرفتن سهمیه برای المپیک شرایط خاص خودش را دارد. آیا اصلا چنین بحثی مطرح شد؟
اصلا چنین خواسته و بحثی مطرح نبود. علاقمندان به کشتی و آن‌هایی که حسن یزدانی را می‌شناسند به گذشته برگردند و ببینند که او از دوران نوجوانی تا آخرین حضورش در اردوی تیم ملی همواره در چرخه مسابقات انتخابی شرکت کرده و این بحث‌ها فقط ناشی از برخی شایعات از سوی تعدادی خبرنگار یا برخی صفحات اجتماعی است که برای سرگرم کردن مخاطبانشان به این روش‌ها روی می‌آورند در حالی که حسن‌آقا هرگز نخواسته حقی از کسی ضایع شود و همواره در کمال جوانمردی خودش را به تیم ملی رسانده است.

اما قبول دارید که در خیلی از ادوار گذشته، بوده‌اند کشتی‌گیرانی که چنین شرطی برای فدراسیون می‌گذاشتند و حاضر نمی‌شدند در انتخابی‌ها حاضر شوند و سرمربیان تیم ملی هم به آن‌ها چنین ارفاقی می‌کردند و حتی بعضا برخی روسای فدراسیون‌ها با آن‌ها کنار می‌آمدند؟
اصلا کاری به دیگر کشتی‌گیران نداریم. فقط این را می‌دانم که پسر من هر وقت دوبنده تیم ملی را پوشیده و در هر سنی بوده فقط از مسیر انتخابی به آن دست پیدا کرده است.

حسن یزدانی

شاید این موضوع که حسن یزدانی صبح‌ها چه ساعتی بیدار می‌شود و شب‌ها چه ساعتی می‌خوابد از جمله سوالات بسیاری از طرفداران کشتی و ورزش قهرمانی باشد. در این باره توضیح می‌دهید؟
حسن آقا تقریبا هر روز قبل از ساعت ۸ بیدار است و شب‌ها هم ساعت ۱۰ می‌خوابد. او به طور معمول روزی ۷ الی ۸ ساعت تمرین می‌کند و معتقد است تا زمانی که ورزش قهرمانی را انجام می‌دهد باید روی نظم و انضباط زندگی کند. شاید جالب باشد بدانید که او دقیقا ۵ روز بعد از عمل کتفش بدنسازی‌اش را شروع کرد و با فشار وارد کردن روی بخش پایین تنه، بدنش را در فرمی قرار داد که امروز بعد از آن‌که تمرینات کاملش را استارت زده شرایط جسمی خیلی خوبی دارد. حسن آقا مراقب وزنش هم بود تا اضافه نشود. به طور کلی چون خودش را متعلق به مردم و علاقه‌مندان به کشتی می‌داند حرفه‌ای زندگی می‌کند.

واقعا ساعت ۱۰ شب می‌خوابد؟ یعنی مثلا ساعت ۲۳ در رختخواب است؟
بله! ساعت ۲۳ یک ساعت هم از خوابش گذشته. او این‌قدر در طول روز تمرینات سنگین انجام می‌دهد که وقتی  آن ساعت‌ها می‌رسد دیگر نمی‌تواند بیشتر از آن بیدار بماند و طبیعتا استراحت می‌کند تا فردا صبح در شرایط کاملا آماده به تمرینات برگردد. معتقد است یک ورزشکار حرفه‌ای باید حداقل شبی ۸ ساعت بخوابد.

حسن یزدانی

برنامه روزانه حسن یزدانی در باشگاه جویبار

در این مدت که تمریناتش را شروع کرده چه برنامه‌ای دارد؟
بعد از این‌که از طرف کادر پزشکی اجازه تمریناتش را گرفت این روزها مشغول مرور فن است و کمابیش با حریف تمرینی هم سرشاخ می‌شود اما همه این‌ها تحت نظارت بدنساز و مربیانش است. شکر خدا داریم به چشم می‌بینیم که روز به روز شرایطش بهتر می‌شود. امیدوارم با همین وضعیت به تورنمنت انتخابی برود و بتواند دوباره به المپیک راه پیدا کند.

یزدانی: حسن اصلاً از خداحافظی تیلور خوشحال نشد؛ دوست داشت باز هم با دیوید کشتی بگیرد/ پسرم ساعت ۱۰ شب می‌خوابد!

کلام آخر با مردم و علاقمندان به کشتی؟
مردم همواره به ما لطف داشته‌اند. همیشه گفته‌ام باز هم می‌گویم اول خدا و دوم دعای خیر مردم بدرقه راه پهلوانان ایران همچنین حسن من باشد. مطمئنم موفقیت حسن آقا و بالا رفتن پرچم ایران در هر تورنمنتی موجب می‌شود دل مردم شاد شود. قبل از هر چیز امیدوارم او بتواند در صحت و سلامتی کامل به تورنمنت پیش رو اعزام شود و سهمیه المپیک بگیرد و بعد هم از خدا می‌خواهم اگر او را لایق می‌داند بار دیگر بتواند در المپیک طلا بگیرد، بدرخشد و دل مردم را شاد کند تا پرچم ایران بازهم از همه بالاتر بایستد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۶
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۲
  • عمار IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    حسن عششششششقه
  • محمد حسین دریایی IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    با آرزوی سلامتی و طلای المپیک پاریس حسن بزدانی
  • ایراتی IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    تیلور ، قطعأ از حسن آقا ترسیده... باخت تیلور ، قطعی بود. اما تیلور مهم نیست. مهم طلای المپیک است که مال حسن آقای خودمونه... خدا، پشت و پناه ایرانیان عزیز و وطن پرست...
  • حسن علیخانی IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    خدا حفظش کنه و انشالله با خدا حفظش کنه و انشالله همواره سلامت و سرافراز و افتخارآفرین باشه پهلوان عزیز،بامرام و دوست داشتنیمان..
  • ناصر IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    خدا بهتر میدونه در ضمن رقیب قدرتمند برای جوانان ۲۰ ساله باعث پیشرفته نه حسن که مرز بازنشستگی است و خلاصه اینکه با نبودن تیلور حسن با طلای المپیک بالاترین ورزشکار میشه
  • Mohsen IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
    مطمئن باشید اگه تیلور بود، حسن کتفش خوب نشده بود.🤣

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

به نظر شما اراده‌ای برای مبارزه با فساد در فوتبال وجود دارد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی