نظرسنجی

به نظر شما پرسپولیس شایسته قهرمانی لیگ برتر بود؟
افشاگری حامی بزرگ فردوسی‌پور از تعطیلی برنامه ۹۰: عادل رفتار و چارچوبش باهم تناقض داشت/ او سیاسی نبود اما... / می‌گفتند چرا او در خدمت نظام نیست!
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

علی‌اصغر پورمحمدی مدیرسابق شبکه سه درباره کنار گذاشتن فردوسی پور می‌گوید: انتقاد اصلی از او این بود که اگر عادل سیاسی نیست، چرا در یک جا سیاسی شده و اگر سیاسی هست، چرا این سیاسی شدن او در خدمت نظام نیست؟

بدون تردید برنامه ۹۰ یکی از مهم‌ترین برنامه‌های تاریخ صداوسیما است که همیشه صحبت‌های زیادی در خصوص آن وجود داشته است. علی‌رغم اینکه چند سالی از تعطیلی این برنامه و خروج عادل فردوسی‌پور از صداوسیما می‌گذرد ولی بحث درباره ماجراهای تعطیلی آن و دلایل این اتفاق ادامه دارد و خیلی‌ها از صداوسیما بابت این تصمیم انتقاد می‌کنند.

علی‌اصغر پورمحمدی یکی از کسانی است که به واسطه مدیریت شبکه سه سیما سال‌ها در جریان اتفاقات برنامه ۹۰ بوده و از نزدیک روی ساخت و پخش این برنامه نظارت کرده است. تعطیلی این برنامه هم پس از خروج او و حضور علی فروغی رخ داد. اتفاقی که البته پورمحمدی معتقد است تصمیمش از بالاتر از مدیران شبکه گرفته شده و فروغی هم نقش اصلی را در آن ایفا نکرده بود. بخشی از مصاحبه پورمحمدی با خبرآنلاین را می‌خوانید: 

  • فروغی وقتی فردوسی‌پور را برکنار کرد، گفت ماجرای برنامه ۹۰ تمام شد ولی من گفتم به این راحتی تمام نمی‌شود و انگار این همچنان ادامه دارد. تغییرات در این برنامه و رفتن فردوسی‌پور از همان دوران ما شروع شد و بنا به دلایل زیادی روسای وقت سازمان صداوسیما نمی‌خواستند این برنامه ادامه داشته باشد. در عمل ولی یا به افکار عمومی احترام می‌گذاشتند، یا می‌دیدند این برنامه مخاطب زیاد دارد یا می‌دیدند انتقاداتی که از ۹۰ می‌شود جزیی است و به همین دلیل خیلی به سمت تعطیلی برنامه نمی‌رفتند. در دوره آقای علی‌عسکری ولی این ماجراها منجر به تعطیلی برنامه شد.
  • یکی از دلایل تعطیلی برنامه به تغییر رویکر خود عادل فردوسی‌پور برمی‌گشت. او ابتدا می‌گفت من سیاسی نیستم ولی در عمل و در بزنگاه‌ها سیاسی می‌شد. بین رفتار و چارچوبی که انتخاب کرده بود، تناقضی وجود داشت. یک سری نهاد هم در کشور داریم که روی این مسائل و رفتار مدیران و کارکنان نظارت می‌کنند و خود ما هم زیر ذره‌بین بودیم. انتقاد اصلی آن‌ها این بود که اگر او سیاسی نیست، چرا در یک جا سیاسی شده و اگر سیاسی هست، چرا این سیاسی شدن او در خدمت نظام نیست؟ این انتقاد را داشتند و همیشه این بحث‌ها بود که در دوره خود با فردوسی‌پور خیلی دعوا و کل‌کل داشتیم. روز یکشنبه آغاز می‌شد و تا دوشنبه بحث می‌کردیم. از قبل هم یک‌سری رفاقت باهم داشتیم و من احترام زیادی برای خانواده او قائل هستم. سعی می‌کردیم این بحث‌ها به دعوای سنگینی منجر نشود. تعطیلی برنامه هم در حدی نبود که مدیر یک شبکه تصمیم بگیرد. فقط برنامه ۹۰ نه، هر برنامه‌ای که مهم باشد. الان مدیر شبکه یک یا مدیر خبر سیما نمی‌تواند صبح بیدار شود و ساعت اخبار شبکه یک را از ۲ به ۳ ببرد و از جاهای بالاتری باید تصمیم بگیرند. رئیس سازمان باید بگوید برنامه باشد یا نباشد و تعطیلی ۹۰ هم با هماهنگی یا دستور رئیس سازمان بود.
  • من در ۲ جلسه بودم که فردوسی‌پور و فروغی را هماهنگ کنم. نمی‌گویم آشتی چون قهر که نبودند. نظر فروغی این بود که او باید در چارچوبی که من می‌گویم کار کند ولی فردوسی‌پور گفت نه که این بحث بالا گرفت و به تعطیلی برنامه رسید.
  • مادر عادل فردوسی‌پور رفسنجانی است و پدر من هم از قدیم از جلوی خانه پدری مادر ایشان رد می‌شد. پدر من هم روحانی بود و در رفسنجان وکیل امام خمینی (ره) بودند. ایشان در رفسنجان با پدربزرگ عادل فردوسی‌پور رفاقت داشتند و وکیل مادر عادل فردوسی‌پور در زمان عقد بودند. همان جا یک رساله امام خمینی (ره) را به مادر فردوسی‌پور هدیه دادند که سال ۱۳۵۲ بود. روی آن هم نوشته بود تقدیم به خانم مریم وهاب‌زاده و علی فردوسی‌پور. این رساله در هر کجای ایران ۲ سال زندان داشت ولی پدر من علنا با حکومت وقت مخالف بود و ترسی هم نداشت. پدربزرگ فردوسی‌پور هم برای پدر من احترام زیادی قائل بود.
  • عادل فردوسی‌پور انسان پاک، نمازخوان، درستکار و بسیار باهوش و زرنگی نسبت به بقیه بود. از نظر هوش می‌گویم. آقای میثاقی هم آدم نمازخوان و متعهدی هستند ولی زرنگی و دانش زبان انگلیسی و دانش فوتبالی و تجربه فردوسی‌پور را ندارد. نه فقط میثاقی، که در ایران شاید کسی این دانش فردوسی‌پور را نداشته باشد یا به ندرت کسی پیدا شود که مثل او باشد. باهم خیلی فرق دارند و مخاطبان تلویزیون هم این را می‌سنجند و انتخاب می‌کنند چه کسی قوی است. فردوسی‌پور در زمینه‌های گوناگون زرنگ است.

بیشتر بخوانید: ویدیو| اصرار پورمحمدی بر هوش و تخصص عادل فردوسی‌پور/ مهم‌ترین ویژگی علی فروغی؟ قدش بلند است!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۵
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • نه به بوقچی سرخ IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    خداهمه رفتگان رو بیامرزه و پدرومادر عادل رو براش حفظ کنه اما بچه های سراسر این مرز و بوم پُر از استعداد و نبوغ هستن عادل که انگشت کوچکه خیلی ها در این مملکت نبوده و نیست اگر عادل چهره شددو علت داشت ولی قبل از اون دو علت این رو بگم که میگن وقتی گوشت نباشه چغندر پهلوان و میاندار میشه ، پس اولا اگر خیلی از بچه ها و جوانان مثل عادل پارتی و لابی وحامی داشتن بطوریکه ۲۰ سال میکروفون و تریبون در صداوسیما داشته باشند مرزهای بیشتری رو در می نوردیدند (آدم بزرگی همچون مرحوم شجریان بیست دقیقه هم طی بیست سال میکروفون نداشت !! ) دوما حمایت عادل از مافیای سرخ و عاشق و معشوق شدن این دو نقش بسزایی در کارکرد عادل و برنامه نود داشت و این اتفاق شوم کار را به جایی رسانده بود که عادل خوش به نوعی گاد فادری در فوتبال شده بود ،قضاوت میکرد و قاضی خلع و نصب میکرد و با نمایشهای عوامفریبانه مدیر و معاون و..... انتخاب و حذف میکرد ، از بزرگترین شاهکارهای ایشان حمایتهای پیدا و پنهان او از انتخاب رئیس فدراسیونی همچون مهدی تاج است .............
    • محمد IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
      درسته. تاج و کی روش رو عادل آورد. ولی کدوم قشر پشتش بودن؟ درسته، کیسه تنان. راستی الان که میکروفون صدا و سیما نداره گزارشاشو دنبال می کنی؟ شاید هنوز به این باور نرسیدی که عادل هم کیسه تن هست. و در آخر، اگه عادل قرمز باشه، چرا حکومت اینجوری کله پاش کرد؟ میخوای بگی حکومت آبیه؟ این رو ما ۶۰ ، ۷۰ ساله داد می زنیم. کسیه حکومتی
  • شیذر IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    فقط دودش تو چشم مردم می‌ره که به جای فردوسی پور که تمام مردم گزارش کردنش رو دوست داشتند حالا باید یکسری گزارشگر بی تجربه که هیچ هیجانی به فوتبال نمیدن رو تحمل کنند . آقایون مردم رو از هیجان و تب فوتبال محروم کردن. هیچ گزارشگری در ایران به گرد پای عادل نمی‌رسه. امیدوارم هرچه زودتر صدای فوتبال برگرده.
  • شیذر IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    عادل صدای فوتبال بود
  • علیرضا US ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    با اختلاف بهترین برنامه تلوزیون ایران با وجود اینکه روزی ۱۶ ساعت سرکار بودم اما دوشنبه شبها تا یک و نیم بیدار میموندم و ۹۰ میدیدم با وجود اینکه اصلا فوتبالی نبودم دمت گرم عادل جان هرجا هستی خدا خیرت بده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

به نظر شما پرسپولیس شایسته قهرمانی لیگ برتر بود؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی